Waarom is core stability belangrijk in trainen en het dagelijks leven

De core bevindt zich in het centrum van het lichaam (lichaamszwaartepunt) en is essentieel voor je houding. Het moet voortdurend werken tijdens je oefeningen/ dagelijkse bewegingen om je lichaam recht en stabiel te houden. Bij bijna elke dagelijkse handelingen of oefeningen worden er krachten uitgeoefend op je core.

Wat is je core nu precies?

De core bestaat uit de structuren die je romp regio vormen, denk hierbij aan je lage rug wervels, bekken, buikspieren en heup regio. Een instabiele core kan krachten die op het lichaam komen niet stabiliseren en het lichaam zal deze functie door andere spieren laten overnemen. Er ontstaat dus compensatie door het gebruik van andere spieren. Dit gebeurt tijdens trainen, maar ook zeker in het dagelijks leven. Deze compensatie kan zorgen voor een disbalans in het lichaam en kan zorgen voor lichamelijke klachten of blessures.

 

Als de core instabiel is gaan andere spiergroepen de functie overnemen. Denk hierbij aan versterkte heupbuigers of een versterkte grote rugspier. Daarbij zie je altijd de combinatie dat er een zwakte is in buikspieren en bilspieren. Vaak uit zich dit in een verandering van houding, de rug zal een grotere holling hebben dan normaal en het bekken staat achterover gekanteld.

Trainen van je core stability

Een goede core zorgt voor efficiëntere bewegingen, meer kracht en stabiliteit. Kies  ervoor om naast je krachttraing ook altijd een stuk core training te implementeren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een plank of hip bridge. Probeer je stabilisatoren in je core vaker te laten werken, zodat deze getraind worden en je vanuit een stabielere houding efficiënt kracht kan leveren. Dit kan bijvoorbeeld door je lichaam uit balans te brengen tijdens trainen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een single leg deadlift. Doe dit dus niet alleen in je trainingen, maar ook in je dagelijks leven.

Door een paar oefeningen aan je dagelijks/wekelijkse workout toe te voegen kan je er al voor zorgen dat je stabieler wordt, efficiënter je bewegingen kan uitvoeren waardoor je ook meer kracht krijgt, betere houding en minder kans op blessures.

Focus je dus niet altijd op de grote spiergroepen of op de machospieren zoals de borst en biceps. Voeg core en stabilisatie oefeningen toe, train efficiënter, verbeter je houding, kracht en balans. Alleen maar voordelen voor maar een paar extra minuten in je workout!

 

About the author

Leave a Reply