Trapezius dominantie, een compensatie of functioneel

Voor een aantal van onze klanten is dit heel herkenbaar en voor een aantal is het misschien nieuw. Pijnklachten en spanning in de nek/schouder regio naar aanleiding van werk en/of training. Hoe komt dit nu precies en hoe lossen we dat op?

Wat is een trapezius dominantie?

Allereerst, waar praten we nou eigenlijk over?! Een Trapezius dominantie. De Trapezius wordt in het Nederlands de monnikkapsspier genoemd vanwege zijn vorm.

Bij een aantal klanten zien we dat deze spier erg dominant is in oefeningen aangezien deze spier goed ontwikkeld is.

Hoe komt het dan dat deze spier zo overheerst in oefeningen of in het dagelijks leven? Het is voor het lichaam vaak makkelijk om grote spiergroepen te gebruiken, deze kunnen makkelijker kracht leveren en worden daarin makkelijker aangesproken. Daarnaast zal je zien dat sommigen mensen qua houding een wat gebolde bovenrug hebben, hierdoor staat de trapezius nog meer onder spanning.

Het constant onder spanning staan van de trapezius in het dagelijks leven, het compenseren tijdens bewegen of trainen. Al deze factoren kunnen zorgen voor pijnklachten in de nek/schouderregio als gevolg van deze trapezius dominantie.

Hoe lossen we het op?

Een trapezius dominantie oplossen is niet eenvoudig, vaak zit dit beweegpatroon er al jaren in en moet er een nieuw beweegpatroon worden aangeleerd. Dat doen we als volgt!

Stap 1 Bewustwording

We moeten ons bewust worden van het feit hoe ons lichaam, in dit geval de trapezius, beweegt in het dagelijks leven en tijdens training. Probeer eens te voelen wat er gebeurt tijdens het trainen van de bovenrug. Signaleren van dat er iets fout gaat is stap 1 naar de oplossing.

Stap 2 Spiergroepen gebruiken

Spiergroepen moet je gebruiken waar ze bedoeld voor zijn. Om de trapezius te ontlasten in het dagelijks leven en training zal je moeten leren welke spiergroepen je moet trainen bij welke oefeningen.

De trapezius, vooral het hoge deel in de nek, hoort bijvoorbeeld niet dominant te zijn tijdens een bend over row. Echter zien we dat dit vaak wel het geval is bij sporters.

Als je leert om in je dagelijks leven en tijdens oefeningen je zogenoemde rhomboideus te gebruiken, kan je de trapezius ontlasten en hierdoor overbelasting van die regio voorkomen.

De Rhomboideus is een spier tussen de schouderbladen zoals onderstaande afbeelding laat zien. De Rhomboideus en de trapezius kunnen niet tegelijkertijd activeren dus als een sporter of mens in het dagelijks leven leert de rhomboideus goed aan te sturen kan je de trapezius ontlasten aangezien deze dan niet activeert.

Stap 3 Trainen van de juiste spiergroepen

Ga in je huidige trainingen de accenten leggen op je Rhomboideus aansturing. Doe dit in oefeningen als de Bend over Row, TRX row, Pull up, one arm dumbell row en ga zo maar door. Wees bewust van hoe je traint!

Als je vragen hebt over dit bovenstaande fenomeen, vraag het de trainers of mail mij op jip@fitindustries.nl

About the author

Leave a Reply